Про тренди та тенденції розвитку сільського туризму, - на тренінгу в Чернігівському ЦРМС
Два дні, з 13 по 14 червня представники об’єднаних територіальних громад Чернігівщини спілкувалися, дискутували та вивчали перспективи та прогнози розвитку туристичної галузі на своїй території. Тренінг «Розвиток сільського туризму у громаді: фестивальний, гастрономічний та музейний» організував Чернігівський Центр розвитку місцевого самоврядування, створений за підтримки Програми «U-LEAD з Європою» та Мінрегіону.
Про основні напрямки розвитку туристичної сфери та модні тенденції розповіла Людмила Чабак, радниця з децентралізації Чернігівського ЦРМС. «Туристу сьогодні важливий комфорт та можливість планувати свою подорож заздалегідь. Сьогодні завдяки розвитку інтернету подорожувати стало просто, тому що можна замовити житло, квитки, екскурсії та харчування за допомогою смартфона та спеціальних додатків. І в цьому українській туристичній галузі доводиться конкурувати із іноземними», - сказала радниця. За її словами місцеві підприємці мають оцінювати свої послуги не точки зору «заробити на туристі», а з точки зору «надати якісну послугу і викликати бажання приїхати ще раз». Людмила Чабак навела приклад, коли вартість помешкання в одному з райцентрів Чернігівської області було дорожчим за житло в Іспанії.
Також радниця зробила огляд ресурсів та пропозицій для залучення інвестицій та грантів для розвитку туристичного напрямку. Вона пояснила, що проектна діяльність в цій сфері може бути ефективною і сприяти не лише розвитку галузі, а і економіки громади в цілому.
У своїх виступах спікери наголошували на створенні атмосфери гостинності у громаді, пошуку родзинок та створенні легенд. «Туристи хочуть емоцій та яскравих вражень, а ще їм подобається бути в середині процесу, відчути себе героєм тих часів, про які розповідає екскурсовод в музеї. І тут в нагоді стануть різні майстер-класи та інтерактивні акції», - зазначив Юрій Ткач, директор обласного музею Галагана. Разом із свою колегою, Іриною Ральченко, вони презентували проекти та ініціативи щодо розвитку музейного туризму в Чернігівській області.
«Подієвий та фестивальний рух стає все більш популярним серед громад Чернігівщини. Тільки за останні два роки громадами започатковано ряд фестивалів, які стають традиційними і знаходять відгук у гостей та місцевих жителів», - розповіла Тетяна Коржинська, представниця департаменту туризму Чернігівської ОДА. За її словами департамент зацікавлений у співпраці з об’єднаними територіальними громадами в розвитку напрямку туризму і може допомагати в організації інформаційних кампаній, налагодження зв’язків з туроператорами.
Як розказати туристу про свою громаду? Як викликати у нього позитивні враження? Як побудувати для цього інформаційну кампанію? І що впливає на створення іміджу ОТГ? Відповіді на ці питання учасники шукали разом із Оксаною Стельмах, радницею з комунікацій Чернігівського ЦРМС. Вона навела приклади вдалих інформаційних кампаній громад в Україні по «розкручуванню» своїх гастрономічних, туристичних та фестивальних «родзинок». А також пояснила, які розділи варто було б додати на інформаційні сайти ОТГ. «Інформація для туриста має бути на вашому ресурсі. Це може бути розклад автобусів з контактами перевізників, карта з історичними та цікавими місцинами, а також розповіді про те, чому до Вашої ОТГ варто їхати. Треба турбуватися про свого гостя і бути гостинними», - підкреслила вона.
Практичним досвідом організації сільського туризму або як фактично «з нуля» організувати відпочинковий табір для туристів, розповів Сергій Михайлюк, приватний підприємець. Він поділився власним досвідом налагодження туристичного бізнесу та надав рекомендації як уникнути помилок.
А Юрій Козлов, сертифікований фотограф кампанії Google, навчив учасників "ставити мітки" на карті Google, щоб мандрівники могли знаходити координати та адреси готелів, ресторацій та туристичних пам'яток.
«Екскурсії не обов’язково мають вичерпними. Людина повинна зацікавитися вашою місциною. Можливо це буде якийсь інвестор, який потім приїде до вас у громаду. Тому мета екскурсії – це не надати інформацію, а зацікавити історією. Анімаційні театралізовані екскурсії можуть відбуватися як для 300 людей, так і 5-10 туристів. Головне завдання екскурсовода – викликати позитивні емоції», - переконаний Ервін Міден, екскурсовод. Він навів приклади історій, які можуть стати цікавими гостям громади, і порадив залучати до театралізованих постановок жителів громади та молодь. І головне, не боятися імпровізувати та шукати цікаві, зрозумілі риси місцевих героїв. Також екскурсовод розповів, що сьогодні популярними стають квести, які подобаються і дітям, і дорослим.
Чернігівський Центр розвитку місцевого самоврядування