Безпека праці під час перевезення зерна автотранспортом
На сільськогосподарських підприємствах зерно від зернозбиральної техніки переважно перевозять автомобільним та, рідше, тракторним транспортом.
Автотранспортні роботи з перевезення зерна, його механізоване розвантажування та завантажування характеризуються дією на працівників численних шкідливих і небезпечних виробничих чинників.
Небезпечними і шкідливими виробничими чинниками під час перевезення зерна є:
- перебування на дорогах великовантажних зерновозів;
- незадовільний стан доріг, якими рухаються зерновози та інші автотранспортні засоби, що перевозять зерно;
- самовільне зрушення великотоннажних транспортних засобів (наприклад, на спусках);
- нервово-емоційне напруження під час керування автомобілем польовими дорогами;
- шум (вібрація) від вузлів і систем автомобіля;
- підвищена температура повітря у кабіні у теплий період року (протяги через підвищену швидкість руху повітря, якщо відкриті вікна кабіни);
- Термічні фактори (пожежі, вибухи у разі подавання палива у карбюратор двигуна самопливом, перевірка наявності палива у баку з використанням відкритого полум’я, витікання газу з газобалонної установки автомобіля; опіки парою, гарячою водою із карбюратора тощо).
Небезпечні ситуації під час перевезення зерна автотранспортом
Небезпечні умови:
1) незадовільний стан автомобіля, який експлуатується тривалий час;
2) незадовільний стан автодоріг;
3) підвищена загазованість повітря робочої зони;
4) шум і вібрація від систем автомобіля;
5) підвищене фізичне навантаження під час тривалого керування;
6) монотонність праці при керуванні автомобілем у далеких рейсах;
7) нервово-емоційне напруження при керуванні автомобілем в умовах інтенсивного дорожнього руху.
Небезпечні дії:
1) перевищення встановленої швидкості руху;
2) недотримання дистанції на дорозі;
3) відсутність перевірки стану автомобіля перед рейсом;
4) неврахування погодних умов і стану дорожнього покриття;
5) завантаження автомобіля понад норму;
6) неправильне встановлення автомобіля на розвантажувачі елеватора;
7) перевищення дозволеної тривалості перебування в рейсі.
Небезпечна ситуація:
1) накопичення втоми водієм після тривалого перебування за кермом;
2) втрата керування автомобілем внаслідок наявності експлуатаційних дефектів у його деталях;
3) втрата керування автомобілем внаслідок зіткнення;
4) виникнення пожежі у автомобілі;
5) від’єднання причепу під час руху.
Кроки для уникнення нещасних випадків:
- Забезпечити водіїв спецодягом, а автомобілі справними вогнегасниками.
- Провести позаплановий інструктаж з охорони праці з водіями і працівниками гаража.
- Покласти обов’язки щоденного контролю за технічним станом зерновозів на завідувача гаража.
- Облаштувати знаками пріоритету дорожнього руху територію елеваторів, на якій перебувають автомобілі перед розвантажуванням зерна.
Важливе значення для ефективності профілактики має підвищення медико-гігієнічних знань серед водіїв для формування пріоритетного ставлення до здоров’я, мінімізації факторів ризику розвитку патологій серцево-судинної системи, формування поняття «культура праці».
В. Коровченко, головний спеціаліст профілактики
страхових випадків Новгород-Сіверського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернігівській області